Dominance fact or fiction?

20. listopadu 2010 v 13:16 |  Výcvik a výchova hyeních potomků
Turid se na přednášce zmiňovala o knize od Barryho Eatona. Cosi mě popadlo a umanula jsem si, že si tu knihu seženu. Samozřejmě, v ČR nebyla k dostání ani náhodou a tak jsem plánovala objednání z amazonu. Jenže, pak z toho nějak sešlo, má povaha, která se pro všechno hrozně rychle nadchne a pak buď nadšení opadne nebo zůstane se přiklonila momentálně k té první verzi. Čili, objednání knihy jsem nechala ležet ladem a skladem.

fotografie obálky je má vlastní

Jenže, jaksi náhodně jsem se ocitla kdesi a tam na mě udělala "baf" česká verze Dominance fact or fiction? Já jsem někdy v létě četla tento článek a to spůsobilo mé nadšení, přičemž mě to dostalo do velkých pochyb a opravdu jsem nevěděla, co si myslet. Vždyť ta pošahaná ČR žije v 90% v představách, že psi potřebují hiearchii, vědět, kde mají svoje místo a existuje tu jeden člověk, který to dokáže tak manipulativně podat, že si většinou ani nedovolíte pochybovat o tom, že by to vše bylo jinak. Přiznám se, 3/4 roku jsem byla taky vysoce ovlivněna.
Dneska se tomu směju. Spíš docházím k názoru, že se ničemu, co je české nedá věřit.
Hrozně by mě zajímalo, jaký debil dotáhl do čech tzn. pravidla smečky. Jaký debil to začal jako první propagovat a učit lidi, aby to používali na svoje psy? Vůbec mi nikdy předtím nedocházelo, že ta pravidla, která údajně fungují ve vlčí smečce, byla vypozorována ve smečkách chovaných v zajetí. Z čehož logicky plyne, že skupina zvířat chovaných v zajetí se chová naprosto odlišně, než zvířata, která žijí ve volné přírodě a mají možnost opustit to společenství a předejít sporům.
Z tzv. "pravidel smečky" uvedu pouze pár příkladů, abyste si měli možnost oživit, oč vlastně jde:

  • Nepouštět psa na vyvýšené prostory a nábytek
  • Pes nesmíí chodit první do dveří
  • Pes nesmí spát s majitelem v posteli
  • Pes nikdy nesmí vyhrát hru
  • Pes, který táhne, je dominantní
(Nutno podotknout, že já jsem žádné z těchto pravidel nepoužívala, spíš jsem byla ovlivněna tím, že pes je vlastně skoro vlk a tak s ním musíme jednat tak, jak by jednal alfa samec ve smečce... což jak teď moc dobře vím bylo vypozorováno také pouze od vlků žijích v zajetí. Nicméně si nesmíte pod mým chováním představit žádná dramata a tragédie, můj pes měl uplynulých třičtvrtě roku spíše takový benevolentní program, kdy jsem ho nechávala, aby se choval přirozeně a měl co nejvíce volnosti, načemž samozřejmě není vůbec nic špatného a používat to budu dál, stejně jsem nikdy za tu dobu nepochopila, jak se můžu chovat jako vlk, když vlk nejsem.. Tudíž se mi zdá, že to mého psa stejně nikterak neovlivnilo. Tzn. žádné násilí a podobně... Ach, díky bohu za jeho teroristickou hlavičku..)
A takových "krásných" pravidel, je ještě mnohem více. A stokrát více lidí, kteří se jimi řídí.

Přiznám se, také jsem ještě zhruba před třemi týdny žila v mlžném oparu, že pes potřebuje znát své místo ve smečce, mít jasnou představu o hiearchii své smečky a má potřebu se dostávat na vrchol onoho žebříčku. Až tato kniha mě bezpečně ujistila o tom, že pes nemá potřebu tvořit smečku s jedinci odlišného druhu, navíc my mu zajišťujeme vše, co potřebuje k přežití, tak proč by s námi měl bojovat o nějaké postavení. V knize dále stojí, že pes není člověk a neřekne si v pátek ve čtyři odpoledne "zítra v osum ovládnu svět a budu mocný".
Myslím si, že už jsou další slova zbytečná. Turid na přednášce řekla "Nečtěte špatné knihy". A mě jen mrzí, že když člověk přečte tu špatnou knihu, špatnou knihu od manipulátora, ubližuje následně svému psu.
Jestli si chcete-li být jisti, že kniha Dominance; mýtus nebo skutečnost (jaký je její český název), je kniha dobrá, nikoliv špatná, třeba vám postačí to, že jí doporučila sama Turid a na zadní obálce knihy je odstaveček od Turid, která tu knihu i tam doporučuje.
Každý výzkum a názor v knize je podložen mnoha a mnoha dalšími výzkumy, názory a poznatky. Tudíž je vše opravdu důvěryhodné.

Pro lidi, kteří jsou v Psichu, řekla bych, že asi povinná četba :-P
A vy ten zbytek, dělejte si, co chcete, ale myslím si, že to info, co se tam dozvíte, vás mírně šokuje a otevře vám oči. Čechy jsou v tomto ohledu opět sto let za opicema, obzvlášť proto, že tu existují lidé, kteří ta nesmyslná pravidla vlčích smeček propagují a to i v médiích.
Barry říká "I kdyby jste si z této knihy měli zapamatovat jednu věc, ať je to prosím to, že pes není vlk převlečený za psa".
Psi mají ke svým vlčím předkům stejně daleko, jako my k opicím. Taky nás rodiče nevychovávají podle toho, jak se chovají opice v zajetí. Nebo alespoň mě ne.

Kdyby si někdo chtěl knihu pořídit v angličtině, má tu možnost tady. A v češtině třeba tady. A nebo si prostě jednoduše a lehce skočte do Luxoru.

Dáále, pro ty, kdož obdivují Turid, zítra vychází její druhá kniha v češtině, která je zaměřena na psí štěkot. Info tu.
Já jen doufám, že takový rozsah kvalitního čokl čtiva se bude v tý naší malý český dědině rozšiřovat a ty nekvalitní sračky, který jsou zralý tak na zátop budou na ústupu (néééé, jsem tak naivní!)
Hm, ale asi sepíšu nějaký seznam a na něj budu dávat psí knihy, který jsem četla a který stojí za to.
 


7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Janča a pinčové Janča a pinčové | Web | 20. listopadu 2010 v 13:24 | Reagovat

u nás bude v knihovně během prosince objednávat ... tak si počtu, by mě zajímalo co ty moje oblůdky štěkají a co Black dominantí xD Ty kecy typu PES NESMÍ DO POSTELE nebo VÁŠ PES JE DOMINANTNÍ JAK TAHÁ a nejlíp NEPOUŠTĚJTE PSA NA VYVÝŠENÉ MÍSTA, MÁ SVŮJ PELÍŠEK, POSTEL JE JEN VAŠE .... ach jaké je lidská demence a naivita viď Ver? :-D

2 Slečna ředitelka Slečna ředitelka | Web | 20. listopadu 2010 v 14:27 | Reagovat

No, já jsem četla o psech pár titulů a jeden škvár vedle druhého. Osobně považuji za dobrý kousek od Rudolfa Desenskýho, který pracuje s problémovými psy ale věřím, že to jistě znáš :) A podle mě asi jak který pes dělá jak co. Já jsem měla doma mírně asociálního psa, kterýho se člověk nesměl jen tak dotknout, jinak pustil loužičku, takže se s ním muselo hodně pracovat... a pak znám psa, který si myslí, že je prostě nejvýš a je schopný někoho pokousat, když mu nechce dát svůj salám, tedy především ve své "rodině". Takže si myslím, že smečka funguje a pes podle mě musí vědět, koho má poslouchat...? Pravda, nikdy jsem nepřemýšlela nad tím, jaký má pes vztah k lidem ve svém okolí, jestli bere všechny jako autoritu? Jestli dokáže rozeznávat, kdo je třeba u lidí nadřazený? Je něco takového popsáno v knize?

3 Magda Magda | Web | 20. listopadu 2010 v 18:11 | Reagovat

Ano!!! Konečně nějaká super knížka- no, už vím, co mi dá babička k Vánocům =D
Já nikdy neměla ráda psí psychology u nás v Česku a když jsem četla knížku od... ehm- teď nevím, jeden z těch našich, rychle sem to prolistovala- všude odpověď- pes nemá stanovenou hierarchii, choďte na cičák. No, popravdě žádá praktická rada- kromě couraček a podobných sraček. Nerozumím tomu, nebudu dělat chytrou- prostě je jen nemám ráda 8-)
Tož si du promluvit s babičkou, hned na to objednávat :-D

4 VERiza VERiza | Web | 20. listopadu 2010 v 19:52 | Reagovat

[2]: Odpověď bude u tebe na blogu ;-)
[3]: Jéé Majdo, to mě těšíí :-D Utíkej objednávat, stojí to za to! A oboje nebo jen Dominanci, či štěkot? :-)

5 Slečna ředitelka Slečna ředitelka | Web | 20. listopadu 2010 v 21:02 | Reagovat

Děkuji za odpověď, ten komentář jsem smazala (přece jen se to k článku o hloupých blozích nehodí) ale mám ho u sebe ve wordu (vešel  se na stránku a čtvrt) :D
Teď od pana Desenského vychází i DVDčko a já nevím, jestli si ho mám pořídit nebo nemám. Mám či nemám? Toť otázka...
Poměrně zajímavým psychologem nebo spíše psycholožkou psů byla ta paní v televizi, jak měla vlastní pořad. Ona měla docela dobré rady pro ty základní věci jako štěkání doma, trhání věcí a tak... mě hlavně hrozně zarazilo, že ani na cvičáku, kam je třeba poslala, si nedokázali se psem poradit nebo ta rodina se přihlásila do pořadu a potom se podle těch rad ani neřídila... tuším, že v nějakém dílu to dokonce dopadlo tak, že jeden nádherný pes šel do útulku :-/
A ano, já vím, co jsou hlavní problemy těch dvou psů, které jsem tu výš popsala. Mohu potvrdit, že socializace u prvního psa proběhla asi tak, že žil na dvorku a tipuji, že se s lidmi setkal, když mu šli dát najíst. Ten agresivní pes je zase, jak si psala dále, od jednoho hysterického chlapa a rozmazlovací paní, takže asi tak no...
Tahle kniha, o které tu píšeš se mi zdá zajímavá, asi si ji přečtu. Zatím jsem četla pár knih o výcviku a jedna horší než druhá, nejhorší kniha byla ta, kde mi radili něco v tom smyslu, že co do psa nenatluču, to tam není ( a pak se lidi diví, že existují ehm ehm "bojová plemena" ehm ehm)... nejlepší kniha byla zatím od toho pana Desenskýho a ještě 101 psích triků (to je spíš taková srandička) a potom o labradorským retrívru, měla modrou obálku a byla pevná, nepamatuji si, kdo ji napsal, patřila mezi takové ty příručky patřící přímo k plemeni, byla tam skvěle vysvětlená historie plemene a základní věci pro začátečníky jako zdraví, onemocnění, léčení atp.
Akorát teda... úplně mi nedochází. Ty říkáš, že teda psi se nesnaží ovládnout svět, dobře, to je jasné... ale jsou psi, kteří jsou dominantní a zkouší to pak i na svého pána, to je tedy vysvětleno jak? Ten pes si neuvědomuje, že ten pán ho tímhle způsobem nebude živit nebo si myslí, že bude dostávat víc?
Můžeš mi to napsat klidně sem - nebo o tom napsat další článek :D. Já sem budu chodit častěji, protože se mi tvé články líbí a souhlasím s mnoha tvými názory.

6 Magda Magda | Web | 20. listopadu 2010 v 22:08 | Reagovat

[4]: Zatím si koupím jenom tu "dominanci", ale nejspíš časem i "štěkot"... 8-)

7 Magda Magda | Web | 20. listopadu 2010 v 22:09 | Reagovat

[5]: Vidělas někdy to co dávají na Spektrumu "Buď já nebo pes?" zkus se na to někdy (nebo někde) kouknout a pak to zkus porovnat s naší českou "Polepšovnou mazlíčků." :-D 8-)

8 VERiza VERiza | Web | 20. listopadu 2010 v 22:21 | Reagovat

[7]: Hele, na Stiwelku jsem koukala asi před dvěmi lety, poměrně jsem to žrala. Pak došlo z mé strany k přeměně názorů a postojů a na Viktoriiny praktiky jsem koukala skrs prsty a těžko říct, jak by to na mě dneska působilo. Ale jo, problémy dokázala vyřešit, ne z nich vytvořit jiné a ty zamaskovat, jako milejdy Žertová :-D

9 Pejskaři ! Pejskaři ! | Web | 21. listopadu 2010 v 14:42 | Reagovat

píše členka Pejskařka :
Článek jsem si nepřečetla celý, ale k těm, jak to máš ty "pravidla", jako že pes nesmí první do dvěří a tak, takže...

Nepouštět psa na vyvýšené prostory a nábytek: Co k tomu? Nevím nevím, že pes ví, že je víš, aby si pána "ochočil" do podřízenosti nezáleží na tom, jestli pes bude ležet na okně a pán na zemi, ale jestli se pán tomu psu dobrovolně podřídí.

Pes nesmí chodit první do dveří: Přesně nevím, co k tomu říct. Myslím, že u poslušných psů by se to dalo, ale u nějakých "agresivů" asi ne.

Pes nesmí spát s majitelm v posteli: Jakáto blbost :D Moje fenka se do postele nehrne, ale kdyby tam šla, tak jí tam nechám, protože psu to působí dobře, spát s majitelem.

Pes nikdy nesmí vyhrát hru: No jak se to vezme. Když Ti přinese aport, tak mu tu hračku ( pokud to není dřevěná činka, ale obyčejný balonek) bych řekla, MUSÍŠ NECHAT.

Pes, který táhne, je dominantní: Taky jsem o tom slyšela. Podle mě, pes, který táhne je pes hyperaktivní.

Ale myslím si, že pes mezi psem si potřebuje ujasnit své místo, zda-li jeden pes bude nadřezený a jeden podřízený ;-)

10 Kumbang a jeho přítel Kumbang a jeho přítel | Web | 21. listopadu 2010 v 19:58 | Reagovat

[9]:A takových "krásných" pravidel, je ještě mnohem více. A stokrát více lidí, kteří se jimi řídí.

Pokud si ten článek nečetla celý tak se k němu nevyjadřuj. Tyhle pravidla, byli uvedeny jako jeden velký omyl.

11 Sandra, Bertík a Arny Sandra, Bertík a Arny | Web | 22. listopadu 2010 v 19:11 | Reagovat

Jo, napiš seznam, budu postupně doobjednávat ;-) Máš naprostou pravdu, víc k tomu nemám co dodat...
P.S.: Tu dominanci si stopro objednám! Časem i ten štěkot, vypadá to zajímavě 8-O

12 Lady Dog Lady Dog | E-mail | Web | 22. listopadu 2010 v 19:19 | Reagovat

jé,nááhodaaa,zrovna tuto knížku jsem si před týdnem objednala u nás v takovým "zaprděným knih-krámku" :D ale ještě mi nedošla.pěkně napsaný článek.ughh,když si vzpomenu na moje začínající články na cynology.blog.cz jak jsem jevila sympatie k paní Žer.tové-néé prosíííím nezabííjeeejměěěě-tak se za sebe ale sakra stydím.fuj.

dík za upozornění na aktuální štěkot od turiiidd :D tak se do toho zaprděnýho knih krámku vydám zas pro další objednávku "čokl knihy" :)

13 Lady Dog Lady Dog | E-mail | Web | 22. listopadu 2010 v 19:20 | Reagovat

sakra.co má proti mě tendle blog,že mi všechny komentáře v poslední době označuje jako spamy? :D

14 Elis Elis | Web | 26. listopadu 2010 v 21:41 | Reagovat

každý má něco do sebe já ted zrovna čtu Pes, nejdražší přítel člověka a taky mě to přijde dobrý..:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.