Charakterizujte mi pojem "normální"

2. října 2010 v 17:22 |  Aktuališníky aneb co se řeší
*EDIT. Předem předesílám, že k tomuto článku nás tak trochu inspirovala Yone.

Jelikož je tento blog vedený svým způsobem v anonymitě (pro 90% lidí, kteří sem chodí anonymní a neznámé jsme,...), tak se nikdy z mé strany nestane, abych sem napsala všechno, co bych chtěla a zejména to, dle čeho by mě bylo možné indentifikovat. Proto ten můj text nebude zdaleka ani tak obsáhlý, jakoby byl, kdybych sem psala všechno detailně a tak, jako to mám v hlavě.
    Kdysi jsem chodila na jednu virtuální stáj, kde měl každý zaregistrovaný svou profilovou vizitku a do té vizitky si uživatelé zpravidla psali informace o sobě. Na většině profilů stálo "Jsem normální holka,...", "Jsem normální puberťačka",... Už tehdy jsem přemýšlela nad tím, co znamená pojem normální a kde až má meze. Když chtěl někdo působit rebelským a zajímavým dojmem, nazval se zpravidla "nenormálním" jedincem.
Normu chápu jako něco, co valná většina schválila ať už písemně (norma pro výrobní postup, složení něčeho,..) a nebo co lidská populace označila pojmem "normální". V tuto chvíli, co se lidí týče pojem normální chápu tedy tak, že normální pro lidi je to, co dělá většina lidí. Dejme tomu, zcela normální je jevit se nad kočárem s démonem, zcela normální je založit rodinu, zcela normální je chodit po chodníku a ne středem silnice, zcela normální je ve dne žít, v noci spát,...
Dostanu-li se k naší generaci, k nám náctiletým, nabízí se mi otázka, co je pro lidi v mém věku normálním a charakteristickým znakem a rysem chování. Já to vidím z jiného pohledu, než šedesátiletý člověk, který se na naší věkovou skupinu dívá stylem, že nás hodí do jednoho pytle a vyřkne "To ta dnešní mládež...", "Nojo ty dnešní mladý nosí....", "Dnešní mladý dělají..." a tak dále. Jsme v jednom pytli a nerozpářeme ho, ani kdybychom prostříhali všechny záplaty. Důdhodce uvidí gotičku v černém, automaticky si řekne, že to je dneska moderní a nosí to všichni, pak uvidí barbínu v růžovém a názoru je stejného. Ostatně tomu asi není pouze u důchodců, ale i u rodičů, asi jste se setkali s tím, když vám rodič cpal nějaký kus oblečení s tím, že "se to dneska nosí" nebo "vždyť vy mladý to dneska nosíte".
Ale abych odbočila zpátky na hlavní silnici, včera jsem si projížděla hlavní stránku fejsbuku, tam na mě baflo album s rádoby "crazy" fotkami jedné slečny a pod tím byl její komentář, který v rámci zachování její anonymity a autorských práv trošku poupravím.
"Jsem prostě normální holka..někdy dost ujetá.. =D Ale mám ráda život a vážím si ho! =)** A tohle jsem prostě já.. =D =) Nejsem zrovna největší inteligent(jak vidíte na fotkách =D) Ale prostě jsem z tý střední vrstvy normálních lidí. ;) =)
Takže když střední vrstva jsou normální lidi, tak ta nižší jsou nenormální a vyšší nad střední vrstvou jsou asi nadnormální lidé.
Co se týče mé představy o tom, jak má vypadat a chovat se "normální" náctiletý člověk, tak zde jsou má kritéria:
  • Mít FB (když i Twitter, tím lépe)
  • Mít na FB přes 200 přátel
  • Chodit "pařit" a "kalit"
  • Nenávidět školu
  • Nebýt schopen se gramotně vyjádřit v psané podobě
  • Vlastnit girl/boy friendy
  • Být členem jakési party
  • Nemít žádné zájmy a když, tak nesmí být odlišné od těch, co mají spolužáci a členi party
  • Mají-li na něco talent, nebo je to baví, tak to tají a nechlubí se s tím, ba naopak se to snaží potlačit
  • Fajčit v rámci doplnění si image
  • Fotografování se se svými frendy je samozřejmostí
  • Chození "ven" je denní rutinou
Mohla bych pokračovat dále a dále, nicméně, ať dělám, co dělám v té své charakteristice "normálního náctiletého" se nenacházím. verIZA napsala "skoro vsichni co znam sou divni". Tak a když se nad tím tak zamyslím, tak já taky. S cool lidma a těma, co jsou klasickými "normálními teenagery" (dost často se to prolíná, samozřejmě) v kontaktu skoro vůbec nejsem. Pohybuji se mezi různými, zvláštními vrstvami lidí a v různých sférách. A nedá se říci, že by mi to vadilo.
Nikdy jsem se nenazývala normálním člověkem, i když, jak zjišťuju, je stejně in nazývat se normálním, tak i nenormálním. Nazývat se tím, že jsem "jiná" nebo "divná" se mi taky nechce, protože každý je rád, když je něčím jiný, zvláštní, a tak. Achjo, nějak jsem se do toho všeho zamotala a splývá mi to.
Jenže, já asi jiná jsem, když si na mě sousedi z baráku ukazují jako na tu "co studuje divnou školu", "co venčí psa", "co chodí ověnčená foťákem", "co jde s košem v teplácích" (chápete to, jak někdo může vyjít z baráku v teplácích?!!!) a v neposlední řadě jako na tu "co chodí s těma deskama pod rukou", co s nima nic nepožívá" a "co se s nikým tady nebaví"... Vím, že kdybych bydlela jinde, tak by mě a můj život nikdo neřešil, ale když slyším ty jejich šepotky "heej, vole, čum, čum, to je ta divná!" a ták, tak asi na tom něco bude. Každý kdo je jiný a svým způsobem něčím vybočuje, je divný a musíme si na něj ukázat prstíčkem, ano, ano. Ostatně mě asi vyhovuje, že nepatřím mezi ty normální nebo nenormální (nemám v tom jasno!?) pubescenty, dřív jsem se asi snažila to nějak změnit a zamaskovat všechno, jenže, k čemu to vlastně, je, když člověk zamaskuje to, jaký opravdu je. Už to neřešim, nepřetvařuju se kvůli někomu a neměním názory kvůli druhým. Stojím si za tím, co mám ráda a nemám. Co se mi líbí a nelíbí a co mě baví. A prostě už nevidím důvod, proč to všechno maskovat, proč tajit svoje myšlenky a názory.

Před chvílí mi volala máma. Občas má takovou potřebu volat nám domů, když je v práci a nudí se. Chtěla vědět jestli sem šla navštívit sestřenici, která teď přespává u babičky, co bydlí vedle nás. Což jsem samozřejmě nešla, nezajímá mě jak se má a co dělá. Já nemám potřebu bavit se s nikým, maximálně ještě s VERizou na skajpu a se třemi spolužačkami ve škole. Tomu se máma diví nejvíc. Téhle mojí nepotřebě, že to je prý normální, zajít za sestřenicí, donýst bábovku a zeptat se jak de život. Jsem tedy nenormální, když nechci navštěvovat příbuzné a ptát se jich na jejich životní útrapy? 
Máma mi pořád říká, že nejsem normální, hlavně kvůli mému sociálnímu chování, a že se mnou zajde k doktorovi. Pořád jim tvrdim, že jsem normální. Však taky sem. Mám obě oči, čtyři končetiny, nejsem ani abnormálně malá, natož velká, nosím uspokojivě nadprůměrné známky, zdravím sousedy, ráda čtu a spím, ... nijak se neliším od průměrně normálního vrstevníka. Ale jak takový průměrně normální vrstevník vypadá? V naší, a každé podobné škole té mojí, najdete spoustu zástupců kast normálnosti. Ale o některých se tvrdí, že už normální nejsou. Je normální vzít si na sebe kozačky nad kolena na deseti centimetrové platformě, bordelky (to jsou ty síťované punčochy), jakousi košily, kabát, na hlavu připinetkovat něco jako papírovou loďku, přes rameno hodit kapesní rakev (kabelka ve tvaru rakve s křížem) a do ruky slunečník? Nebo ručně ušitou sukni z Vánočního ubrusu, tričko třikrát batikované, bundu z podobného materiálu jako pytel na brambory a kristusky (páskovaný kožený sandále)?
Budou tihle modelové stejně normální jako třeba já v normálním tričku s normálníma kalhotama a normálníma teniskama? A jak vlastně tohle normální oblečení vypadá?
Nosí vůbec nenormální člověk oblečení? 
To co si myslím, že znamená normální, je v každém z nás. Nejde být naprosto odlišný od všech a být totálně nenormální. Ale taky není nikdo naprosto normální.
Rozesmívá mě profil na každém frikulíním blogu, který se snaží být frikulíní tím jiným nefrikulíním způsobem, víte co myslím. Píšou tam, že jsou šáhlí, cáklí, divní, šílení a já nevím jací. Myslím, že lidé co jsou opravdu divní, jakože třeba duševně či fyzicky nemocní tohle o sobě nikdy nenapíšou, ti se naopak mermomocí snaží být stejní jako ostatní.
Mám krásnou story z dneška, babička po mě chtěla abych jí zjistila všechno o břízách, o těch stromech žíhanejch co rostou všude, jak se rozmnožujou, odkud pocházej. Na co? To sama nevím, chce je snad pěstovat v obýváku, v pražském bytě? Je tohle normální?

*Edit VERizin: A ještě bych ráda dodala, že nesnáším lidi, kteří o sobě prohlašují jak jsou šílení, crazy, blázniví a ulítlí. Během uplynulé hodiny jsem náhodně narazila na několik takových. Dost mě to vytáčí. Pojem, že jste vy a vaše BFF bláznivé je váš subjektivní,...
 


8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Té | Web | 2. října 2010 v 17:47 | Reagovat

Nejvíc mě rozesmála věta o těch teplácích. Kdybych předem nevěděla, jaký budou mít ostatní blbý kecy, chodim v nich klidně i do školy.
Nenormální babička? Ty máš tak co povídat.

2 Jane Jane | Web | 2. října 2010 v 17:52 | Reagovat

Taky už jsem se nad tímhle zamýšlela. Myslím, že jsem o tom psala článek na svůj minulej blog. Zadala jsem totiž do Googlu vyhledat obrázky s názvem "normální holka". Všechno, co mi tam vyšlo, bych nazvala MINIMÁLNĚ jako nenormální.

3 Mystann Mystann | Web | 2. října 2010 v 18:13 | Reagovat

Ještě chybí bod "Vlastnit účet na X-teen a pravidelně otravovat bližní své prosbami o 'hlásnutí'"

Pokud jde o fakt, jak popisují osoby sami sebe v profilech: "Normální ulíítlá puberťačka".."Fajn HolčinKa"
Najít, chytit pod krkem, pořádně proplesknout.

Někdy je možná lepší být v něčem "nenormální". Přece jen...někdy je hloupé jít s davem..

4 Hauvínek Hauvínek | Web | 2. října 2010 v 18:15 | Reagovat

Kritéria si zvolila dobrá :-D a řekla bych, že se jimi mnoho lidí řídí, proč sakra? 8-O :-?

5 Yone Yone | Web | 2. října 2010 v 18:30 | Reagovat

Jo.. nad tím jsem se taky zamýšlela, co je to vlastně normální. u nás ve škole není normální  nikdo, i když pár lidí, co splňují vaše kritéria normálnosti se tam najde. Zvlášť co jde o ten fejsbůk. Taky by mě zajímalo, co je to být normální... asi to samé, co být průměrný. Nebýt ani moc zábavný, ani přehnaně nudný, ani moc zajímavý ani příšerně nezajímavý, jít s davem a podobně. být normální je podle mě negativum... ale to jde o úhel pohledu. Já se normální necítím a nejsem. Nikdo jako já by nemohl být normální, ale nevyčnívám ani zdaleka tak, jako bych mohla, kdybych se v okolí šířila o tom, jaká jsem.

6 matanov matanov | Web | 2. října 2010 v 18:33 | Reagovat

Ještě měsíc a půl a nebudu náctiletá :-D Bude mi to chybět :'-( :-D Kašlu na "normálnost", protže nakonec stejně všichni zjistí, že ve všem stojí sami a že jsou věci, který za ně nikdo jiný nezařídí a neudělá.

7 VERiza VERiza | Web | 2. října 2010 v 18:41 | Reagovat

[1]:Nojo, tepláky jsou pohodlnej vynález :-D
[2]:Lekla jsem se těch fotek, co mi vyjely a budu mít celoživotní trauma, och ne! :-o
[3]:Ájo, X-Teen, na ten jsem zapomněla :-D Ale to ti "normální" lidé, které znám moc nemají, tak asi proto jsem na to zapomněla.
[4]: Prtože chtějí být normální? :D
[5]: Jo, tak lidi od nás ze školy za normální nepovažuji :-D To by mě raději ani nenapadlo.
Tvé shrnutí pojmu normální je celkem výstižné :-D
[6]: Já se třeba těším, až budu plnoletá, že budu moct konečně udělat věci, ve kterých mě prostě omezuje můj věk.

8 Hesteth Azees Hesteth Azees | Web | 2. října 2010 v 18:58 | Reagovat

Normální bych vyložila buď subjektivně nebo objektivně. Objektivně normální chápu jako průměrný (splňující tvá naprosto přesná kritéria pubertální normálnosti).
Taky nevyhledávám společnost a odpadky vynáším v teplákách. Ale normální (průměrné) to asi není :D

9 Angie Angie | Web | 2. října 2010 v 20:13 | Reagovat

podle tvých kritérií ani já nejsem normální. Jenom mám Facebook a Twitter, ostatní na mě nesedí. Jinak normalita je u každého jiná. Z postupem času se to také mění, což je také normální. A začínám se v tom zamotávat. Končím radši :-D

10 Acris Acris | Web | 3. října 2010 v 0:42 | Reagovat

Chcete, aby mi vybouchl mozek? :D Já věděla, že takovýhle článek na přemýšlení nemám číst tak pozdě.. Teda ono zas tak pozdě není.. Ale na myšlení je pozdě už po skončení večerníčku :D
Hm, facebook je zlo (ne že bych ho neměla), děti jsou zlo!.. Celý svět je prohnilý! A plný norm-.. nenorm-.. plný lidí :D
Ach, "normální" je jedno z nejdebilnějších slov vůbec.. Nemám ráda nepřesná slova, jsou k ničemu! :D Tedy skoro k ničemu, no.. Podle mě se nedá hromadně určit, co je normální a co nenormální, to prostě nejde.. Každý máme svůj mozek a své názory (neříkám, že vždycky za něco stojí :-D ) a není možné se na něčem takovém dohodnout.. Něco jiného je používat tyhle dva pojmy ve smyslu "podle mě tohle je/není normální", dozajista jsem se vyjádřila pochopitelně. Podle mě není normální slézat se každý den v Káru (nákupní centrum), vysedávat od rána do večera vedle mcdonaldu a balit kluky na růžové (nejlépe flitrované) triko s výstřihem až ke kolenům.. Podle někoho jiného pravděpodobně není normální fotit každý den hrdličky (případně holuby) na sídlišti a neustále je šmírovat dalekohledem, hehe :D.. Jinak já vynáším odpadky v bílých kraťasech se spousto malých zeleno-červeno-oranžových roztomilých dráčků, které jsem odcizila tátovi..
Já lidi řadím spíše na zajímavé a nezajímavé, než na norm./nenorm.. Většinou mě zaujme (v tom dobrém slova smyslu) člověk, který je originální, je na něm něco, co jsem u nikoho jiného nepostřehla nebo jen zřídka.. Tuctové osoby jsou na nic, nepotřebuji pět stejných kamarádek, které ujíždí na jedné písničce od Miley Cirus (nevím, zda to píšu dobře) a všechny balí jednoho blonďatého modrookého kluka (nic ve zlém, nechci tu diskriminovat modrooké blonďáky, je to jen příklad :D)..
A já si myslím, že vy dvě zajímavé rozhodně jste.. Sice vás moc neznám, ale to je například jedna z těch zajímavých věcí.. Kdyby v tom nebyla právě ta pointa, tak vás požádám o nějaký návod "Jak bezpečně rozeznat VERizu a verIZU, pryč s nejistotou!" xD

11 Janinka Janinka | Web | 3. října 2010 v 14:10 | Reagovat

Velmi čtivé, obzvláště jak má vypadat "normální" -náctiletý člověk. Šlo by prosím doplnit, jak vypadá člověk -cetiletý? Já jen pro představu... I když mi to je asi houby platný, protože už předem vím, že "normální" nejsem... 8-O

12 Lady Dog Lady Dog | Web | 4. října 2010 v 8:30 | Reagovat

ano,je to zajímavé slovo se spousty významy,být normální..já nevím,jak s e vyjádřit,mám z toho hodně pocitůů..když si tak vzopomínám na jendu historku,která docela souvisí s tímto tématem normální a nenormální...Šla jsem přes celý město s Ťapu k dědovi,abych si od něho půjčila fot.zenith na focení,páč je fakt krásněj,dal mi ho v takový tý kožený ( :O )tašce...jakoby..obalu-však víte co..Pak jsem procházela kolem základky,sic velkým obloukem ale stějně jsem potkala jejich "studenty"ktěří chtěli být naprosto "normálním" náctiletým člověkem(dle tvých kritériích :D )..měli u držky cigáro,dívali se tak na mě..podezřele ale to bylo asi proto,že si něčeho o přestávce čichli..a půl metru přede mnou,když se naše pohledy střetávaly,jedna držka řekla:Ta má ale divnou kabelko,cool,voe?!Pak se začaly nehorázně smát,až jim ty cigára padaly a málem se udusily tim kouřem,načež jsem se radši klidila..achjo..přesně.všechny nás hází do jednoho pytle.!. :-?

13 Lady Dog Lady Dog | Web | 4. října 2010 v 17:40 | Reagovat

Ťápa byla bohužel(náhodou)na procházce s mou sestrou,která si usmyslela,že s ní půjde.. :/ ale až budu psát jak jsem se měla u Radky s Tapu,Tarou,Arčinou a štěnatama,tak tam bude i o seznámení štěnat a jejich "lavině"na Ťápu :D vrhli se na ní a ona byla taková..zakřiknutá? :D ale štěnátka ji ožužlávay a hrály si s ní.. :)

14 Lady Dog Lady Dog | Web | 6. října 2010 v 14:15 | Reagovat

no :-D ráda bych ti je poslala-zvěřejnila ;-) ale nefotím z NĚJ-páč na to focení na film z takových "staroušovských"dědových nedigitálních zrcadlovek je lepší moje sestra,já jsem to ani nějak..tentoo..neopchopila :D já jsem chtěla vfotit HO :D ..malé nedorozumění a zveřejnění mé bezchopnosti :D

tvé fotky ze zenitu jsme už na DA viděla,jsou povedené,krásné.. :) "vesnickej"styl já žeru :)

15 Tabitha ren Moore Tabitha ren Moore | Web | 6. října 2010 v 17:43 | Reagovat

pěkný článek ,můžu s tebou jen souhlasit .Psala jsem něco podobného a vesměs to vypadalo taky takhle.Díky bohu ,co se týče denšních "kriterii" nmladých mohu peohlásit ,že normální nejsem.Ale tyhle věci co jsi napsala bych neoznačila za normální ,ale typické.Protože tohle je pro většinu pubertáků typické a normálním by se dal označit opak.To už ,ale zase není normální pro pubertáky.No já osobně děkuju za to ,že se mi vyhlo tohle praštěný chování dnešních pubertáků hodné leda tak pár facek občas...

16 Tabitha ren Moore Tabitha ren Moore | Web | 6. října 2010 v 17:44 | Reagovat

prosím povol můj komentář....

17 yadnee yadnee | Web | 7. října 2010 v 16:04 | Reagovat

normální..na tenhle pojem jsme jednou psali úvahu. a věř mi, ta moje byla prý sice dobrá, jenže tak složitá, že už nad tím nemíním přemýšlet:D šlo by o tom polemizovat hrozně dlouho.

ps: na dodu jsem nebyla, a celý ten den mě to nehorázně..vadilo. fakt. těšila jsem se tam hrozně moc, i na to, že vás uvidím, ale musela jsem si vybrat jen jednu školu, kterou navštívím na dodu, a vyhrála hellichovka, protože bych tu fotografii prostě studovat chtěla, no. ale tak jen aby to nevypadalo, že sem třeba zapomněla..tak třeba když mi vyjde hellichovka, a intr budu mít v praze 3, myslím že šance na potkání budou snad velké:)

18 Kiume Kiume | E-mail | Web | 12. října 2010 v 7:00 | Reagovat

Tohle ej moc pěkný článek, zamýšlí se nad důležitou věcí a jsem ráda že ho děkdo napsal aby se ukázala ona důležitost.
Často když se podívám na facebook a čtu si komentáře mích přátel, "normální" způsob vyjadřovaní atd. tak se mi zmenší počet oněch milovaných přátel o polovinu. Ovšem to že se odlišuji naštěstí nikomu z naší rodiny nepřipadá divné, všichni byli jako já, všichni jsou jako já. Ale přiznám se že by mě zajímalo co by ti psychiatr řekl, ale i kdybys za ním opravdu šla tak se nezeptám :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.